Interview

Portret 3: Riëlle Schoeman

Riëlle Schoeman, een modemeisje
Veel mensen kennen Riëlle Schoeman als producer van Innovate: Arnhem en
organisator van het recente lustrum van Ondernemers Kontakt Arnhem.
Maar ze was ook projectcoördinator van de twee laatste ArtEZ Fashion Design Arnhem Festivals en ze doet de
projectorganisatie van Future Makers op ArtEZ. Om maar wat te noemen.

Voordat ze met haar eigen bedrijf Studio Mockingbird begon, tweeënhalfjaar geleden, deed ze de
sales en de marketing voor Robert Wittenberg bij Dudok Arnhem. Robert had haar benaderd
toen ze terugkwam van een backpacking trip want hij kende haar al van de
periode daarvoor. Toen hield ze zich er bezig met de organisatie van
exposities, zoals van Klaas Gubbels, Introdans en
van ArtEZ.

Social Media
En die activiteiten vloeiden weer voort uit haar ‘gewone’ werk in de bediening
bij Dudok, want ze studeerde toen nog op ArtEZ en had een bijbaantje nodig. Ze
had op de kunstacademie gekozen voor de richting Fashion Strategy die ze in
2010 voltooide, na haar opleiding Technisch-Commerciële Textielkunde in
Enschede. Bekend is het verhaal dat ze actief met social media begon bij Dudok
en merkte dat honderden mensen Dudok al op Foursquare (nu Swarm) hadden geliket.

Verbinden
Het bracht haar onder meer in contact met Anke Pollmann die
evenals zij hard aan de social mediaweg aan het timmeren was, en dat resulteerde
weer in projecten samen met presentaties in Dudok. Momenteel zet ze
bijvoorbeeld samen ‘dit is PAS Arnhem!’ op. Als je Riëlle zou typeren is ze een
creatieve verbinder, een pionier, een bruggenbouwer. Ze is niet bang om nieuwe
zaken aan te pakken. Ze heeft het overzicht en ze kan ook op de details letten.

Uitdagingen
Toch is en blijft ze een onrustig typje, geeft ze toe. Liefst steeds wat
anders, steeds nieuwe uitdagingen. Waar ze met haar strategische achtergrond
vooral voor haar klanten een langetermijnvisie neerlegt en realiseert – denk
aan de Fashion Festivals, ze is nu al met 2019 bezig – is ze voor zichzelf een
lastige tante. Kritisch en onvermoeibaar hard werkend aan een mooi resultaat,
dat is waar ze voor gaat.

Eigenwijs
Arnhem kenmerkt zich door een groot stuk eigenwijsheid, zegt ze. Kijk naar
verschillende evenementen of kijk naar de dancefestivals. Die worden door
individuen georganiseerd die niet wachten op officiële organisaties. En de
dancefestivals zijn beroemd in heel Nederland. Daar mag Arnhem wel wat meer van
hebben. Zegt ze eigenwijs.

Feedback
Feedback en steun krijgt ze van haar vriend en levenspartner Henk van der Velden, die een paar jaar eerder
dan zij met een eigen bedrijf begon:#hekje video
en animatie. Hij was het die haar inspireerde om voor haarzelf te beginnen en
die haar helpt waar nodig is, en zelf laat pionieren waar wenselijk is.

Toekomst
Voor de toekomst gaat ze het naast Arnhem ook in andere steden zoeken. In
Nijmegen, Den Haag – waar de citymarketeer diep onder de indruk was van haar
verhaal – en wellicht Antwerpen. Om de eerste strategisch geplande stappen te
noemen. Haar eerste medewerker staat al op de loonlijst, want de zaak groeit
flink. We zullen nog vaak van dit modemeisje, zoals ze zichzelf bescheiden
noemt, horen. Maar volgende keer horen we over Ana Maria Marin,
want daar geeft ze het stokje aan door. Bijgaande foto is van Eva Broekema.

.com/>� 3fՈ