Archief

Zomerserie jonge OKA-leden: Carlos Virreira en Nikolai Bonev, Whale Agency

Voor Carlos Virreira en Nikolay Bonev is het geen rustige
zomer. Sinds ze vijf jaar geleden met Whale Agency begonnen groeit hun
internetbedrijf elke maand verder met langdurige opdrachten. Ze zijn nu al met
bijna tien man, en met de flexibele schil eromheen loopt dat tegen de twintig.

Whale Agency lijkt een klein bedrijf, en de meesten kennen
het van het voormalige Centrum voor jong ondernemerschap (CVJO), dat de
voorganger van het huidige StartUp Arnhem is. Maar het is juist daar dat ze een
vliegende start en een aanhoudende groei realiseerden, juist door de manier van
werken die ze kozen: flexibel, weinig overhead, met een groot netwerk.

De achtergrond is bijzonder. De Braziliaan Carlos ontmoette
de Bulgaar Nikolai op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Hun
internationale orientatie en hun visie op werken met internet klikte en ze
besloten samen een bedrijf te beginnen na de studie.

Dat werd Whale Agency. De naam verwijst naar het fenomenale
vermogen van walvissen om goed te luisteren en met verschillende diersoorten in
de oceanen (een metafoor voor internet) optimaal te kunnen communiceren.

De mensen van Whale zijn dan ook geen praters, maar
luisteraars en bedenkers van slimme oplossingen die de klant het beste laat
communiceren met zijn doelgroepen en klanten. Dat Carlos naast Engels en
Nederlands ook Spaans spreekt, en Nikolai naast Engels, Nederlands ook Bulgaars
maakt het gemakkelijker om de internationale orientatie te vergemakkelijken.

Whale is een verzameling van ontwerpers, webbouwers,
merkenbouwers, gamificators, strategiespecialisten en internetengineers die
continu werken aan complexe internetoplossingen voor bedrijven en organisaties

De ambitie van Carlos en Nikolai is om een wereldwijd
netwerk van agencies op te zetten: kleine en flexibele internetbedrijven met
lokale professionals die zowel op hun vakgebied excelleren, als de lokale markt
en cultuur goed kennen en daar het best mee kunnen communiceren.

Ze doen niet aan reclame, maar worden juist door
aanbevelingen van anderen meer en meer gevraagd. Zelfs de stagiaire die ze in
het eerste jaar hadden, en die nu bij een groot Amsterdams bureau werkt, wees
een opdrachtgever op dit kleine maar full-service internetbedrijf.

Deze zomer werken ze met name hard aan drie grote projecten,
die nu de agenda domineren en die de inzet van het gehele team vergt. Dit
betreft een groot filmproductiebedrijf, een facilitaire dienstverlener en een
marketingorganisatie.

We don’t have clients;
we have partners’
is een gevleugelde uitdrukking die Carlos en Nikolai
gebruiken om aan te geven dat het hen niet gaat om snelle omzet, maar om
langjarige relaties met opdrachtgevers die ze op gelijkwaardige basis
begeleiden naar beter communiceren met hun eigen relaties.