Henk Scholten Schadeherstel
Ze zaten ooit in de Paterstraat, achter de
Rembrandtbioscoop. Ene De Vries was daar een ambachtelijk uitdeukbedrijfje
begonnen; twee werknemers namen het na een poos over en in 1986 nam Henk
Scholten het bedrijf over en verplaatste het naar de Dr. C. Lelyweg, waar hij
het professionaliseerde en het tot het eerste Volvo Erkende schadeherstelbedrijf
van Nederland bracht. Vandaag de dag een smetteloos schoon schadeherstelbedrijf
dat zich handhaaft in een cowboywereld die voor velen onbekend is. Naast
merkspecialist voor het merk Volvo repareren zij natuurlijk ook alle overige
automerken.
Door Frank Thooft.
Ik interview Hans Gerritsen van Henk Scholten Schadeherstel;
hij kreeg het FB-stokje van Rob van Amerongen van Van Amerongen Bergingsbedrijf
aan de overkant van de straat overgedragen. Ze werken af en toe samen, en Rob
vond dat de lezers maar eens moesten kennismaken met dit mooie schadebedrijf. Als
ik rondkijk in de grote lichte bedrijfshallen zie ik een smetteloos schone
werkplaats. Geen rommel op de grond; werktafels hangen aan de muur, de vloer
eronder is vrij. Gereedschap hangt keurig in rekken; lichten doven automatisch
als de mannen een koffiebreak nemen.
Logistiek
Een mooie autotransporter rijdt net het terrein op; achterop
drie auto’s die door de twee gepensioneerde (!) chauffeurs bij de andere
vestigingen van Scholten zijn opgehaald. Een van hen komt overigens bij Van
Amerongen vandaan. Met een doordachte logistiek rijden deze twee parttime
chauffeurs de hele week door en halen en brengen de auto’s van en naar de
Scholten-vestigingen.
Kwaliteit
Gerritsen vertelt me over de wereld van de schadeherstellers
en die van de verzekeraars. De eerste categorie wil niets liever dan kwalitatief
hoogwaardig werk leveren; de tweede categorie is gebaat bij lage kosten.
Hoogwaardig werk volgens de strenge fabrieksnormen, zoals Scholten levert, kost
echter vaak meer dan veel verzekeraars willen vergoeden.
Dilemma
Ziedaar het dilemma, waar weinig automobilisten van op de
hoogte zijn. Je merkt het pas als je auto over de kop gaat en de voorruit, die
niet meer de fabriekskwaliteit heeft, het opeens begeeft waardoor de
kooiconstructie van de auto ook meer te lijden krijgt dan op de tekentafel
berekend. De ‘nieuwe’ ruit blijkt dan opeens dunner dan de oorspronkelijke ruit
af-fabriek, de lijm blijkt eveneens niet de hoge Zweedse standaards te kunnen
halen en de chauffeur is het kind van de rekening.
Concurrentiepositie
De meeste automobilisten wordt niet verteld over de mindere
kwaliteit van de vervangende onderdelen. Bovendien: die vervanging kost hen
geen eigen risico en vervanging bij Scholten vaak wel, hetgeen de keuze voor
een hersteller van die andere orde – laat ik geen namen noemen – gemakkelijker
maakt. Voor een hersteller van de orde hoge fabriekskwaliteit, zoals Scholten,
is dat een lastige concurrentiepositie, te vergelijken met de ziektekostenpolissen
die in natura uitkeren (geen keuze van het ziekenhuis) of die een
restitutiepolis kennen (wel keuze van kwaliteit). Wat betekent kort gewin als
er op de lange termijn veel meer verlies is?
Aanrijdingen
Toch heeft Henk Scholten Schadeherstel geen last hiervan,
doordat ze naast voor veel verzekeraars voor alle dochterbedrijven van de Henk
Scholtengroep werken. En dan zowel de schades (aanrijdingen komen het meeste
voor, zegt Gerritsen), als de opknapbeurten bij de inruil of verkoop van een
auto. Een beetje lakschade, wat steenslag, een butsje hier en een krasje
daar—in een oogwenk maken de 9 mannen van Gerritsen het weer mooi.
Ambachtelijk
Scholten traint zijn personeel regelmatig. Als er een nieuwe
techniek is ontwikkeld gaan de mannen steevast naar de fabriek op cursus om te
leren omgaan met de nieuwe gereedschappen, materialen en werkwijzen. Het is en
blijft een puur ambachtelijk vak tenslotte waar helaas maar weinig gemotiveerde
mannen voor kiezen, want het is een vak met toekomst, zegt Gerritsen.
Trend
Scholten zit overigens niet stil en gaat nu ook inspelen op
de trend om een all-in-one afdeling op te zetten binnen het
schadeherstelbedrijf, om zo allrounders voor de meer voorkomende schades snel
en efficiënt in te kunnen zetten. Het grote voordeel hiervan is dat een klant
niet gemiddeld drie dagen op zijn auto hoeft te wachten, maar binnen een dag al
zijn wagen terug kan krijgen. Dat scheelt ook de periode dat de leenauto weg
is, ook voor de garage dus een groot voordeel. Met 120 doorgangen per maand
zoals het heet, schadegevallen dus, is het noodzaak snel, vakkundig en
efficiënt te werken. Maar dat is de mannen van Scholten wel toevertrouwd.
Buiten rijdt de autotransporter alweer gevuld met glimmende auto’s weg.
Voor het volgende verhaal gaan we aan tafel. Hans Gerritsen
geeft het stokje door aan Ton Janssen van Buitenpoort Catering.