Interview

Portret 8: Rob van Amerongen

Geen dag hetzelfde voor Rob van Amerongen

Rob van Amerongen, die
het FB-stokje van Marc Sanders van Arma krijgt overgedragen, rijdt als
directeur van het bergingsbedrijf zelf nog heel vaak op de takelwagen, zeker
als de nood aan de man komt. Het zou zelfs middenin het interview kunnen
gebeuren. Want bij Van Amerongen Berging, de 1e Arnhemse Wegen- en
Sleepdienst, is geen dag hetzelfde. “Het spannendst zijn de aanrijdingen.”

Een uitgebreide rondleiding door het huidige pand op de Dr.
Lelyweg laat de drie enorme hallen zien waar op dit moment 230 auto’s gestald
staan: in beslag genomen door de fiscus en afgesleept door Van Amerongen.
Snelle bolides, mooie merken, sommige met beide voorbanden lek, maar ook kleine
en gedeukte autootjes. Kennelijk komen belastingproblemen overal voor. Eens in
de maand komen er opkopers en particulieren om ze af te nemen.

Foto

Verderop staan speciale politievoertuigen die door Van
Amerongen op de plaats delict worden gereden. En lopen we achterom naar het
zusterbedrijf, Van Amerongen Facilitair, dan zien we stellingen vol
verkeersborden, omleidingsborden, dranghekken en dergelijke. Twee weken geleden
bijvoorbeeld stond het Nijmeegseplein er vol mee. Dan stopt Rob even bij een
van de takelwagens waar hij vaak mee de weg op moet voor de foto.

Twintig minuten

“We worden elke drie jaar tegen het licht gehouden en moeten
dan opnieuw meedingen naar de gunningen”, vertelt Rob terug op kantoor. “De
aanrijtijden zijn bepaald op maximaal 20 minuten. Zit je daar steeds boven dan
kun je de volgende keer fluiten naar een rayon. We zetten dus alles op alles om
binnen die twintig minuten bij een ongeval te zijn. Daarom zijn die ook het
spannendst.”

Professionalisering

De bergingsbranche is bezig met een professionalisering,
weet Rob. Van de 230 bedrijven die in 1999 actief waren, zijn er nu nog maar 90
operationeel. De kleintjes zijn overgenomen of zijn gestopt. Zelf is Van
Amerongen eerder dit jaar een samenwerking met Van Eijck uit Noord-Brabant
aangegaan, een bedrijf met 200 medewerkers en dus vier keer zo groot als Van
Amerongen.

Continueren

“Ik ben nu 62 en mijn compagnon is 60. Hij is nu directeur
bij Van Eijck geworden. Dat bedrijf heeft ook heel veel internationale
activiteiten, waarmee ze ons weer goed aanvullen. Wij deden dat trouwens
vroeger ook. Ik wil het huidige bedrijf voor het personeel over vijf jaar
kunnen laten continueren. Op deze manier kan dat.”

Draaierij

Van Amerongen kent een lange geschiedenis die 51 jaar
geleden begon toen de oudere broer van Rob, Henk, in een loods van de draaierij
van zijn schoonvader op de Amsterdamseweg een sleepbedrijfje begon. Rob was
toen 12. Het was op hetzelfde terrein als waar vroeger ook een klein
vuurwerkfabriekje stond, zullen de oudere Arnhemmers zich nog wel herinneren.
Nu staat er de Praxis.

Gat in de markt

Rob: “Henk zag een gat in de markt omdat toen alle dealers
zelf een sleepwagen hadden om hun klanten op te halen, en hij voorzag dat het
bundelen van die dienstverlening veel efficiënter zou kunnen zijn. Henk kreeg
gelijk en de bedrijfsactiviteiten groeiden. Ook kwamen er nevenactiviteiten
bij, zoals Avis autoverhuur en internationaal transport.”

Meldkamer

Rond 2000 besloot Henk terug naar de core business te gaan.
Hij had een meldkamer die in het weekend voor 70 bedrijven paraat stond,
inclusief loodgieters en andere niet-autogerelateerde activiteiten. De ANWB,
een grote opdrachtgever in het bergingswerk, kwam vervolgens in 2004 met een
eigen bergingsbedrijf, Logicx.

Terug naar de basis

Omdat het onmogelijk leek te concurreren tegen zo’n grote
partij verkocht Henk de bergingsafdeling aan de ANWB. Zelf ging hij door in
Arnhem met de inmiddels opgezette brede scope van facilitaire diensten van Van
Amerongen. De ANWB verzocht Van Amerongen echter na zes jaar het bedrijf weer
terug te nemen, omdat zij de focus op de markt misten. Rob: “Zo kwam het bergen
weer terug. Klanten belden sowieso altijd al voor Van Amerongen en niet voor
Logicx, dus er veranderde eigenlijk niets.”

Museumpje

Henk is met zijn 73 jaar inmiddels met pensioen, maar hij is
nog steeds nauw verbonden met het bedrijf en hij heeft zelfs een mooie hobby
overgehouden aan het bergen. Een klein museumpje vol relikwieën van politie en
brandweer zoals motor met zijspan, uniformen, de eerste administratie en
portofoons sieren een hal van het bedrijf.

Richtlijn

Rob is ook nog op andere terreinenactief. Zo werkte hij mee
aan een nationale regelgeving, de Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij
verkeersincidenten (REVI), die zo goed bleek aan te slaan dat allerlei landen
in Europa de richtlijn hebben overgenomen. Ook zit hij in een technische
commissie bij Rijkswaterstaat, om de technische eisen van bergingswagens vast
te leggen.

Mensen helpen

Op het gebied van ouderen en werkgelegenheid is Van
Amerongen een koploper: er werken meerdere mensen boven de pensioenleeftijd.
Rob: “Dat zijn zeer gemotiveerde mensen, bijvoorbeeld na en pensionering uit
militaire dienst. Dan ben je en zeer deskundig en zeer vitaal. Plus dat je heel
gemotiveerd bent om mensen te helpen. Want dat is wat wij doen: mensen helpen.”