Interview

Portret 4: Ana-Maria Marin

Ana-Maria Marin, grafisch ontwerpster

Riëlle Schoeman gaf het FB-stokje door aan Ana-Maria Marin.
Ana-Maria ontwierp onder andere het lustrumlogo van OKA, maar wat doet ze nog
meer? Welke trends ziet ze? En hoe kijkt ze als jonge ondernemer tegen OKA aan?

Ana-Maria, geboren in Boekarest maar sinds haar achtste al wonend
in Nijmegen, studeerde in 2008 als grafisch ontwerpster af op de kunstacademie
ArtEZ. Ze verhuisde daarvoor naar Arnhem. Ze begon na haar opleiding eerst een
eigen studio onder de naam Graphication en startte in 2012 haar huidige bureau:
AM MarinDesign.

Afspraak

Van de cultuurhoek verbreedde ze haar focus en
klantenbestand naar het bedrijfsleven en organisaties en instellingen.
Momenteel is ze zo druk dat een afspraak voor het interview liefst ’s morgens
in alle vroegte moet. Want daarna is ze weer achter het scherm voor haar
klanten die huisstijlen willen, magazines, logo’s, enzovoorts. Never a dull
day!

Wat voor veranderingen
heb je gezien de laatste jaren?

“Ik zie bij bedrijven een verschuiving van meer informatieve
communicatie naar representatieve communicatie. Een brochure moet nu knallen;
vroeger had het meer een informerende functie. Dat betekent dat je nu veel meer
moet inzetten op grafische elementen en concept om de lezer te boeien, en dat
vind ik leuker dan vroeger.”

Houdbaar

Het gaat tegenwoordig vooral om publicaties zoals boeken,
brochures of folders. Klanten willen tegenwoordig vaak dat dat er veel ‘gelikter’
uitziet en de identiteit van het bedrijf op unieke wijze uitstraalt. Een
magazine dat ze ontwerpt heeft daarom ook meer houdbaarheidswaarde dan vroeger;
toen had je het gelezen en kon het weg. “Nu heb je het gelezen en wil je het
bewaren omdat het zo mooi is.”

Doelgroep

Het knallende zie je nu ook terug op moderne websites, die
Ana-Maria ook zelf ontwerpt. Zelfs de technische kant ervan, tenzij het een
zware (complexe) website wordt. Maar dan schakelt ze moeiteloos met de bouwer.
De doelgroep bepaalt (voor een deel) de insteek van de website: is die vooral
op jongeren gericht dan kan het experimenteler; is de doelgroep wat ouder dan
wordt de site wat rustiger.

Diversiteit

Kijkend naar OKA ziet ze de enorme diversiteit van het
ledenbestand. Dat is zowel een meerwaarde als een belemmering: voor wie is OKA
nou eigenlijk? Dat OKA de YOKA heeft opgericht vindt ze daarom heel goed. Een eenduidige
huisstijl (identiteit) daarvoor ontbreekt echter weer, maar dat kan liggen aan
het feit dat YOKA nog net opgestart is, zegt ze.

Website

De nieuwe website van OKA vindt ze eerder functioneel dan
mooi. Ze vindt het jammer dat er niet meer visuele samenhang is nagestreefd
tussen website, magazine en Facebook. “Bijvoorbeeld met lettertype, afbeeldingen.
Maar we kunnen het altijd verbeteren. Het ontbreekt de OKA nu eigenlijk aan een
goede visuele identiteit, branding en onderscheidend vermogen”, stelt ze.

Zoekfunctie

De ledenactiviteiten van OKA vindt Ana-Maria goed: de
borrels, de bijeenkomsten, de bedrijfsbezoeken. Wat ze echter mist, ook op de
website, is een zoekfunctie op onderwerp. “Stel dat ik een trainer zoek voor
een pitch, of een klankbord voor mijn bedrijf, dan vind ik dat niet. Terwijl er
wel leden zijn die dat kunnen. Ik vind dat we meer elkaar de bal moeten kunnen
toespelen. Bij de SJOA, waar ik ook lid van ben, zie je dat wel gebeuren.”

Speeddate

Als ik haar het idee van een speeddate suggereer wordt ze
enthousiast. “Ja! Meer interactie en mensen op een leuke manier met elkaar in
contact brengen. Dat is goed! Kort en krachtig met enkele tientallen leden steeds
even om de tafel: wat kan jij voor mij betekenen, en wat kan ik voor jou
betekenen? En: wie ken ik die iets aan jou zou kunnen hebben? Dat soort vragen,
daar is iedereen bij gebaat.”

Ana-Maria scrolt de ledenlijst door en stopt bij Arend Vogel
van Mephisto: “Die heb ik wel al eens zien lopen maar ik ken hem nog niet. Ik
geef graag het stokje aan hem door.”