Interview

Portret 20: Willem Jansen Verplanke

Hij begon ooit als bordenwasser bij het Bilderberghotel in
Oosterbeek, promoveerde naar de bediening en ging daardoor geïnspireerd naar de
hogere hotelschool in Maastricht. Nu is hij een van de drie eigenaren bij
Nederrijn Schoonmaak, maar de link naar gastvrijheid is hij nooit meer
kwijtgeraakt.

Willem Jansen Verplanke is een tikkeltje eigenwijs. Als hij
na zijn hotelschool in het management van een grote landelijke schoonmaakorganisatie
belandt en op een gegeven moment zijn visie op goed gastheerschap verkondigt,
krijgt hij maar weinig handen op elkaar. Dan doet hij het maar zelf. Hij gaat
weg, neemt twee kleine Arnhemse schoonmaakbedrijven over en smeedt die samen
tot Lucas Berger Schoonmaakservice, dit jaar precies vijftien jaar geleden.

Contrast

Hij laat zijn mensen als hosts werken: verras de klant met
je service, is de boodschap. Doe net wat meer dan verwacht, en toon je een
echte gastheer of gastvrouw. Het staat in schril contrast met de lage tarieven
die gevraagd kunnen worden: bedrijven snappen maar weinig van het vak van de
schoonmaker. Er is geen respect meer voor het ambacht. Willem begint een missie
om het vak op een hoger plan te tillen.

Leergeld

Het bedrijf groeit, neemt andere bedrijven over, soms te
snel, wat een hoop leergeld oplevert. Het je mensen een andere manier van
werken aanwennen blijkt ook lastig, maar niet onhaalbaar. Democratisch
leiderschap vergt kwetsbaarheid van de baas zelf, inspiratie en tegelijkertijd
een voorbeeldfunctie. En, niet te vergeten, het je mensen de gelegenheid geven
zelf verantwoordelijkheid te dragen.

Samen

Het werkt, uiteindelijk. Willem groeit door en gaat samen
met het grotere Nederrijn, dat door Bert Wernke een paar jaar eerder van Paul
van Gasselt is overgenomen. Het samengevoegde bedrijf verovert meer en meer terrein,
en geeft momenteel al werk aan 1100 mensen.

Ankers

Willem is eigenwijs, maar ook realistisch. Het is beter om
de taken te verdelen dan om de kar alleen te trekken als Bert op een gegeven
moment weggaat. Chantal Bruil en Toine Arts, al jarenlang solide ankers van het
bedrijf, krijgen een kans om mede eigenaar te worden. Ook zij ondersteunen de
visie van gastvrijheid zoals die in de hotellerie geldt, en waardoor je de klant
beter kunt bedienen.

Rugby

Willem introduceert scrumming in de schoonmaakteams: de
techniek die bij rugby al wordt toegepast maar nu ook in de schoonmaakteams op
een klus: met zijn allen, dus de leiding én de schoonmakers, schouders tegen
elkaar en het probleem oplossen.

Visie

Het brengt hem op zijn visie op schoonmaakwerk en de
toekomst. Er komt nu een tekort op de arbeidsmarkt, zegt Willem, en alleen die
bedrijven die zich meer dan positief kunnen profileren zullen de juiste mensen
kunnen aantrekken. En dus ook nieuwe opdrachten. Want als je je als
prijsvechter profileert komen er geen mensen om het werk te doen. Kwaliteit,
meedenken en proactiviteit, zijn nodig om je te onderscheiden. Waarmee het
bruggetje naar de hotellerie en de gastvrijheid weer is gelegd.

Willem kreeg het FB-stokje overgedragen door Roy Everts van
Grafimedia, en geeft het op zijn beurt door aan Diana van Kesteren van Mediaz.