Leden nieuws

Nieuw lid: Vitesse

”Voetbal is belangrijk, maar ook de belangrijkste bijzaak. Het hogere doel van Vitesse is verbinding.” Dit statement maakt commercieel directeur Olivier Smit enthousiast. En met recht enthousiast. Gezamenlijk met de nieuwe hoofdsponsors Koninklijke Burgers’ Zoo en het Nederlands Openluchtmuseum kan hij deze belofte namelijk waarmaken.

Tekst: Xandra Derks – Fotografie Vitesse

“Vitesse is de voetbalclub van de regio. Het is de club van de voetbalfans op de tribune en in de businessclub. Niet voor niets is Vitesse in mei dit jaar door Eredivisie CV uitgeroepen tot ‘Familieclub van Nederland’. Voetbal moet een feest zijn voor alle supporters”, vertelt Olivier. Daarmee zien we gelijk de raakvlakken met Koninklijke Burgers’ Zoo en het Nederlands Openluchtmuseum. Een bezoek aan deze parken moet evenzo een belevenis zijn. Olivier: “Door de handen in één te slaan kunnen we Arnhem op de kaart zetten. Komend jaar zijn de dierentuin en het museum hoofdsponsor. Onze jongens spelen in wedstrijdtenues met wisselend hun logo’s met de ondertitel ‘Een dagje uit in Arnhem’ erop. Door deze samenwerking versterken we elkaar. Ik wil dan ook niet spreken over sponsoring, maar over  partnerschap. Dat gaat verder.

Verbinding
Ons uitgangspunt is hoe we van toegevoegde waarde voor elkaar kunnen zijn. Denk daarbij aan het gezamenlijk organiseren van events of het toespelen van business. Met onze Business Club Vitesse-GelreDome is het overigens niet anders. Ook daar staat verbinding centraal. Bij voetbal gaat het niet alleen om het spel op het veld, maar juist om de mensen met wie je bent. Daar ontstaat waardevol contact. We organiseren naast de wedstrijden bijeenkomsten op verschillende locaties om leden bij elkaar te brengen. Deze bijeenkomsten kunnen een thema hebben of bestaan uit een bedrijfsbezoek bij een businessclublid. Je doet graag zaken met wie je kent. Die gun je eerder business. Wij faciliteren dat. Ook met andere netwerk- en businessclubs zouden we graag meer op willen trekken. ArnhemBedrijft! is daar een goed voorbeeld van. Wij zijn namelijk in de regio en voor de regio. Samen sta je sterker.”

Nike
Naast de nieuwe hoofdsponsors werkt Vitesse nu samen met sportmerk Nike. Olivier: “Nike is onder andere flexibel in het shirtontwerp. We kunnen meer personaliseren. Elk jaar hebben we een speciaal shirt en een wedstrijd die in het teken staat van Airborne. Sinds 2007 is dit op initiatief van Supportersvereniging Vitesse. Het nieuwe uitshirt staat symbool voor het bijzondere gedenkjaar van Operations Market Garden. 75 jaar geleden was dit een heftige periode voor Arnhem. We hebben deze dan ook op een bijzondere manier gelanceerd: door een parachutespringer.”

Warm en betrokken
Olivier is nu twee jaar commercieel directeur. Daarvoor heeft hij in de directie gezeten bij de KNSB, heeft in de reclamewereld gewerkt, voor Unicef, Hilton en voor ABN AMRO waarvoor hij de laatste twee jaar in Chicago zat. Voor de tweede keer in zijn korte carrière bij de voetbalclub heeft hij met zijn team in recordtijd een nieuwe shirtsponsor geregeld. “De Arnhemmer heeft nuilen uitgevonden. Het glas is half leeg. In hun ogen heeft het nieuwe sponsorschap wat lang geduurd. Maar in vier maanden een nieuw partnerschap voor elkaar boksen is razendsnel. Dat hebben andere eredivisieclubs nog nooit vertoond. Arnhemmers zijn een warm volk en enorm betrokken. Dat gevoel heeft gerealiseerd in de geweldige samenwerking met Burgers’ Zoo en het Openluchtmuseum. Alles puzzelstukjes vallen hiermee op z’n plek.”

Airborne-wedstrijdshirt 2019|2020: Lest we forget. Foto: Vitesse