Archief

Nieuw lid: Marlies Neutkens

Een
kinderbrillenwinkel starten? Nooit doen. Daar is geen droog brood mee te
verdienen. Je moet behoorlijk eigenwijs zijn, als je toch het initiatief neemt.
En dat is Marlies Neutkens. Ze geeft haar gespecialiseerde optiek dan ook de
toepasselijke naam: ‘Enfant Terrible’. Een ‘verschrikkelijk kind’ is het niet
geworden, maar het is ook geen dik belegde boterham. Echter de energie en het
plezier dat de winkel oplevert, maakt dat meer dan goed.

Kinderbrillenwinkel
Marlies komt uit een ondernemersgezin. Haar ouders waren vooral aan het werk en
hadden nooit vrij. Geen toekomst die ze voor zichzelf zag. “Vanuit de
gezondheidszorg ben ik op een bepaald moment omgeschoold naar opticien. Het bloed
kruipt toch waar het niet gaan kan. In 2004 ben ik dan ook mijn eigen optiek
gestart. Ik wilde niet de zoveelste brillenwinkel zijn en heb me direct
gespecialiseerd in kinderbrillen. Een reguliere opticien heeft een beperkt en
vaak doorsnee aanbod kinderbrillen. Toen een kennis van me zei: ‘Ik ga naar
Rotterdam voor de bril van onze dochter’, vond ik dat te gek voor woorden. In
Arnhem moest gewoon een kinderbrillenwinkel komen.

Klant
van de toekomst
Aanvankelijk ben ik gestart in de Weverstraat. Een combinatiewinkel met
kinderkleding en kinderbrillen. Inspelen op de nichemarkt voor kinderbrillen
werd ten sterkste afgeraden. Een kind met een bril is de klant van de toekomst,
echter de markt voor volwassenen is vele malen groter en rendabeler. Met uitsluitend
kinderbrillen zou je geen bestaansrecht hebben. Vandaar de combinatie. De
crisis sloeg toe. De kledingmarkt stortte in. Gelijktijdig kreeg ik de kans om
te verhuizen naar een leuk pand in het modekwartier. Hierdoor bespaarde ik op
de huur en kon ik me volledig gaan toeleggen op kinderbrillen. Fantastisch!

Dubbele
klant
Zicht is ontzettend belangrijk. Zeker voor in een kind in ontwikkeling. De tijd
dat een kinderbril suf is, is echt voorbij. Je hebt bij Enfant Terrible enorm
veel keuze. In kleuren, vormen en modellen. Bij Enfant Terrible hangen ook de
bijzondere, minder commerciële brillen in de winkel. Ik heb eigenlijk te maken
met twee klanten: de ouders en het kind. De smaak van die twee loopt nogal eens
uit elkaar. Daartussen laveer ik. Een kind dwingen een bepaalde bril op te
zetten, werkt niet. Zo wilde kleine Emmy een roze bril. Moeder vond dat niet
mooi, dus het werd een tussenoplossing: paars. Na een paar weken stond moeder
met Emmy op de stoep: ze had de bril, op z’n Arnhems gezegd ‘verstoppeld’.
Onvindbaar. Je raadt het al, Emmy kreeg toen toch de gewenste roze bril.

Blij
kind
Als een kind zich prettig voelt bij een bril, dan scheelt dat een hoop strijd
over het dragen. Het kost tijd om een goede bril uit te zoeken, die mooi
aansluit, goed past en waar het kind goed doorheen kan kijken. Daarom werk ik
op afspraak. Ketens geven van alles gratis weg, dat doe ik niet. Aan kwaliteit
hangt nu eenmaal een prijskaartje. Daarentegen zijn reparaties of het vervangen
van onderdelen bij mij aantrekkelijker geprijsd. Dat is bovendien duurzaam. Als
een reparatie duurder is dan de bril zelf, dan wringt dat mijn inziens. De tijd
dat kinderen gepest werden om een bril is gelukkig voorbij. Sterker nog ,veel
kinderen vinden het dragen van een bril juist leuk. Het grootste compliment is
dan ook als een kind eigenlijk al uit de kinderbrillen gegroeid is, maar het
liefst bij mij een bril uit komt zoeken.”

Meer
weten? www.kinderbril.eu  Kinderbril nodig? Bel Marlies op: 06 – 107 31
542