Archief

Nieuw lid: Klaas Dijkstra

Klaas Dijkstra, van slagersjongen tot uitgever en coach

Klaas Dijkstra, nieuw
OKA-lid met oude roots. Hij leerde het slagersvak van zijn ouders op de
Emmastraat in Velp. Als slager-traiteur werkte Klaas Dijkstra van 1965 tot 1981
in de zaak waarna zijn jongere broer Cees het overnam. De laatste jaren gaf Klaas
ook al les in het vak, was hij demonstrateur voor het Bedrijfschap Slagers en
was hij adviseur bij de Christelijke Bond van Slagers.

In 1988 begon hij met zijn eigen uitgeverij, ProCa MPP
Communicatie, die zich op vakbladen in de vleessector richtte. Hij had het
klappen van de zweep geleerd tijdens een korte carrière bij Misset. Hij begon meteen goed: een blad voor de
slagers en een blad voor de grootbedrijven, koelvitrinebouwers, et cetera. Als
verbindende factor tussen de lezers en adverteerders richtte hij een Sociëteit
voor ondernemers in de Vleessector op. ‘Brengt
Business Bijeen’
, was toen al zijn slogan.

Het bedrijf groeide en er werd personeel aangenomen. De
garage in Velp werd verruild voor een kantoorpand aan de Nieuwe Kade in Arnhem.
Door de oprichting van de Dutch Barbecue Association (DBA) kwam Klaas in
aanraking met de landelijke pers en werd hij een graag geziene gast op
bijvoorbeeld de Libelle Zomerweken, waar hij barbecuedemonstraties gaf en
jureerde over deelnemende slagers uit het hele land. Ook in het buitenland
kreeg Klaas bekendheid, en barbecuers uit heel Europa kwamen bij hem dingen
naar de eerste prijs.

De kredietcrisis gooide echter ook bij hem roet in het eten,
en Klaas moest helaas inkrimpen. Adverteerders krabden zich achter de oren en
besloten het déze keer maar even niet te doen, waardoor de inkomsten uitdunden
en de omzetten terugvielen. Collega’s – in feite vrienden –  moesten weg, pijnlijk maar onvermijdelijk. Het
trof Klaas hard, maar hij ging niet bij de pakken neerzitten.

Na een grondige heroriëntatie pakte Klaas het weer groot
aan, kocht een groot multifunctioneel pand op bedrijventerrein De Beemd in Velp
en positioneerde zijn uitgeverij op de bovenste etage. De focus werd verruimd
van vlees naar vers, en het marktpotentieel groeide navenant. De middelste
etage werd verhuurd aan derden, terwijl op de begane grond een prachtige
demonstratieruimte met zes kookeilanden werd gerealiseerd. Vanuit het hele land
kwamen slagers, maar ook verkopers van Weber barbecues of accountmanagers van
Croma om te oefenen.

Schoonzoon Bastiaan werd vervolgens benoemd tot president
van de DBA en begon met Klaas’ dochter Barbara een nieuw bedrijf in het pand:
FoodMediair. Een eigen blad, Fire&Food, completeerde het bedrijf en maakte
de synergie met Proca groot. In dezelfde periode verkocht Klaas zijn uitgeverij
aan zijn medewerkster van het eerste uur, Saskia Stender, die de uitgeverij
momenteel verder aan het uitbouwen is.

Klaas richtte zich vervolgens met zijn kennis van netwerken
en mensen verbinden op nieuwe activiteiten. Samen met de bedrijfscoach Piet
Hurkmans richtte hij MentorX op, een stedelijk netwerk van professionals die
het mentoren en helpen van elkaar als doel hebben. Momenteel zijn er al acht
chapters. Als Klaas Dijkstra de b2b-mentor wordt hij regelmatig ingehuurd door
ondernemers die hij met zijn ervaring coacht en spiegelt.

Klaas is tevens de mentor / ‘commissaris’ van het jonge mediaplatform
PersPodium, een initiatief van zijn oude vriend Frank Thooft die daarmee, samen
met diens oud-collega’s van de oorspronkelijke Gelderlanderbijlage De
Ondernemer, in de online wereld nieuws en ontwikkelingen van regionale
bedrijven beschrijft en verbindt. Klaas pakt daarbij tevens zijn culinaire rol
weer op en bereidt elke maand een lunch voor ondernemers die dan onder de titel
‘Kletsen bij Klaas’ over een thema worden bevraagd door de redacteuren van
PersPodium, de dat vervolgens online zetten. Ook hierdoor zijn weer allerlei
kruisverbanden ontstaan en zakelijke vriendschappen gesloten. Klaas is
weliswaar 65 jaar oud, maar voelt zich nog zo jong als een hoentje en is een en
al business.