Archief

Nieuw lid: Jobien Wind van Thexton Armstrong

Jobien Wind, die 16 jaar lang met De Eigen Zaak een eigen
adviesorganisatie had, herkent de problematiek als geen ander. Met de door
Thexton Armstrong ontwikkelde techniek (de winstlekkagecalculator) confronteert
ze sinds begin dit jaar ondernemers met hun lek(ken) en begeleidt ze hen
gedurende een lange periode om de gegeven adviezen te implementeren én te
ankeren in de organisatie. Dat omvat vaak al een dagdeel per week: anders is
het niet zinvol.

Brandjes blussen

“Veel ondernemers komen niet toe aan een stukje strategie of
abstractie van het werk omdat ze steeds brandjes moeten blussen. Organisaties
zijn soms ook te lean and mean om
even te kunnen reflecteren op hoe het eigenlijk gaat. Ook zijn er ondernemers
die, omdat ze een pure vakman of vakvrouw zijn, geneigd zijn de problemen die
er zijn direct op te lossen in plaats van naar de oorzaak te kijken”, legt
Jobien uit.

Benchmark

Met de calculator worden bedrijven via 64 zorgvuldig
geformuleerde vraagstellingen gepositioneerd én in een benchmark vergeleken met
collegabedrijven die de verbeteringen al hebben doorgevoerd. De techniek is in
2004 door de Australische consultants Armstrong en Thexton ontwikkeld en in de
loop van de jaren verder verfijnd. Momenteel werken er in Nederland al 26
consultants met de techniek.

Simpel

“We verdienen onszelf altijd zeer ruim terug”, stelt Jobien.
“We kunnen namelijk aan de hand van de calculator aangeven wat het verlies is,
vervolgens wat je kunt winnen door de lekken te dichten en wat onze kosten
zijn. En wat je er dus mee wint. Dat sommetje is tamelijk simpel.” De
consultants van Thexton Armstrong krijgen eerst een training voor ze ‘worden
losgelaten’ op het mkb. Jobien: “Je bent niet alleen coach en consultant; je
fungeert ook als een accountant en een hr-adviseur en een bedrijfseconoom.
Daarmee omvat je het hele palet aan
begeleiding voor de ondernemer in plaats van één ervan, zoals helaas te vaak
gebeurt.”

Voorbeelden

Als voorbeelden van winstlekkage geeft ze aan: “Te lage
prijsstelling, te veel klanten (!), te veel restproducten, te lage declarabele
uren. Dit klinkt tamelijk voor de hand liggend maar geloof me, als het bij jou
gebeurt zie je het vaak niet.”

www.tamkb.nl