Interview

Facebookportret 1: Maurits Hofstede, Carlos Virreira en Nikolay Bolev

De website van OKA die net
gelanceerd is, is gemaakt door de YOKA-leden Maurits Hofstede van Marketing Concurrent en Carlitos Virreira enNikolay Bonev van Whale. Een internationaal drietal met een heldere
focus op websites en marketing. Een interview door Frank Thooft, fotografie vanKyllian Hazes.

Carlitos – kortweg Carlos – is
geboren in Argentinië en kwam in 2009 naar Nederland, waar hij in 2013 aan de Hogeschool
van Arnhem en Nijmegen
afstudeerde
in International Communication Studies. In 2012 al begon hij samen met Nikolay,
die hij op de HAN tegenkwam, het bedrijf Whale Agency. Ze begonnen in het
Centrum voor Jong OndernemerschapStartUp Arnhem, nu StartUp Arnhem.

Carlos kreeg in 2014 van de
provincie Gelderland de prijs voor het beste idee: zijn (tweede) bedrijf Noombers dat hij eveneens met Nikolay opzette. Vorig jaar was
Carlos zelfs weer even terug op de HAN: als parttime docent Digital Consulting.
Nikolay, geboren in Sofia in Bulgarije, studeerde ook in 2013 af aan de HAN,
richting Communication and Media Studies.

Pitch
Maurits zat op het Rhedens in Rozendaal op school en studeerde Commerciële
Economie aan de Hogeschool van Utrecht. Daarna specialiseerde hij zich in
online marketing. Hij deed zijn eerste marketingervaringen op bij het Arnhemse
bedrijf Florabasket, waarvan we nog steeds overal in de stad de kenmerkende
ronde bloembakken hoog bovenin lantaarnpalen tegenkomen.

Bij BDO voltooide Maurits zijn
afstudeerstage in de marketing. Hij besloot in 2013 voor zichzelf te beginnen.
Eerst als onderhuurder bij Four Digits, daarna op het CVJO waar hij Carlos en
Nikolay tegenkwam.

Strategie
De oude website was ernstig aan vervanging toe, aan verjonging. Dat was
duidelijk. Vandaar ook dat het bestuur van OKA deze jonge ondernemers vroeg met
iets nieuws te komen. Maurits: “We beginnen altijd eerst met een analyse. Wat
wil je uitstralen, nu maar ook over vijf jaar? Welke strategie hanteer je om je
doelgroep te bereiken? We doen dat voor al onze klanten. We hebben klanten in
heel Nederland. Grote en kleine bedrijven, en voor elke klant geldt: eerst kijken
wat de strategie is. Wat wil je bereiken, wat is je doelgroep, welk beeld
willen we dat onze doelgroep van ons heeft, enzovoorts. Carlos en Nikolay zijn
heel sterk in programmeren en design, daarom werk ik bij grotere projecten
altijd met hen samen.”

Evenementen en linken
Carlos: “Maurits is juist heel goed in online marketing waardoor hij ons weer
goed aanvult. We hebben de site strak en toegankelijk gemaakt, met een heldere
opmaak. Ook de zoekfunctie is vergroot. Je kunt nu leden op voornaam, achternaam
en bedrijfsnaam zoeken, dat kon eerst niet.”

YOKA
Wat vindt Maurits belangrijk voor OKA? “Jonge leden. Die zijn het voortbestaan
van OKA. Daarom is de YOKA ook goed: dat is een makkelijke intro voor jonge
ondernemers waar ze eerst met elkaar kunnen sparren, en als ze willen ook met
oudere OKA-leden. Het idee van een buddy-systeem vind ik erg goed. Oudere leden
kunnen jonge leden goed helpen met hun netwerken, en andersom kunnen de jonge
leden de oudere leden goed helpen met hun kennis. Van social media bijvoorbeeld.
Het is echt een win-win situatie.’

Maurits
besluit: “Jonge ondernemers ondernemen ook vaak intuïtiever, veel samen
met anderen. Ze delen kennis en inzichten en komen zo samen tot meer dan ze
alleen hadden kunnen bereiken. Dat is een heel mooie ontwikkeling. Ik ben nu 29
en zie alweer een nieuwe generatie jonge ondernemers komen. Daar leer ik op
mijn beurt weer van.”