Interview

Portret 5: Arend en Carla Vogel

Arend en Carla Vogel van Mephisto

Ana-Maria Marin geeft het FB-stokje door aan Arend en Carla
Vogel, deze zomer OKA-lid geworden. Afgelopen augustus zaten ze met hun
Mephisto precies 5 jaar op de Kerkstraat 4 en inmiddels zijn ze niet meer weg
te denken. Arend is initiatiefnemer en samen met Anke Pollmann en Marcel
Linneweever trekker van de 7straatjes en heeft zelfs bereikt dat de door de
gemeente bedachte naam ‘stegenkwartier’ vervangen werd door het veel
eigentijdsere 7straatjes.

Eigentijds, dat is ook wat Arend en Carla zijn. Carla viert
vandaag haar zoveelste verjongdag en Arend smeedt het zoveelste nieuwe
plannetje om de 7straatjes verder in de vaart der volkeren te laten stijgen. Als
het aan hem ligt zijn ze straks niet meer weg te denken uit de Libelle en de
Margriet.

Van suf naar sjiek

En met Mephisto is het niet anders: dat merk is van vroeger
suf nu sjiek geworden en tout le monde
koopt er nu zijn of haar modieuze kwaliteitsschoenen. Voor een deel is dat
natuurlijk te danken aan het schoenenmerk zelf, maar de inspanningen van Carla
en Arend doen daar niet voor onder.

Molenbeke

Schoenen, Arend zat er al vroeg in. Zijn vader deed in
schoenen, en de jonge Arend begon een agenturenzaak in schoenen, samen met
Carla. Dat was nu pakweg 45 jaar geleden – piepjong was het stel toen. Ze kenden
elkaar al uit Arnhem, hij uit Noord en zij van Molenbeke.

Bikkelen

Na 25 jaar bikkelen hingen ze de schoenen, tassen en
honderden andere accessoires aan de wilgen en begonnen ze in Apeldoorn een
bouwmarkt. Dat ging goed, en na verloop van tijd openden ze zelfs een tweede
zaak. Door de komst van enkele grote bouwmarkten in de jaren daarna besloten Arend
en Carla hun kleine  zaak te sluiten en
ze bezonnen zich op een volgende onderneming. Met de kwart eeuw schoenervaring
in het achterhoofd besloten ze met Mephisto in zee te gaan, en een winkel puur
en alleen in Mephistoschoenen in Arnhem te beginnen. Nergens anders in
Nederland is zo’n speciaalzaak; en de klanten komen dan ook van heinde en
verre.

Jonge mensen

En weer groeide de zaak. Het eerste jubileum werd met een
goed gevoel afgesloten en het duo denkt erover om een extra kracht aan te
nemen. Carla: “Mephisto stijgt als merk bij de mensen. Dat idee dat het suf is,
gaat niet meer op. Jonge mensen kopen nu ook Mephisto’s. Het assortiment is ook
uitgebreid, de keuze is enorm groot geworden. Ze zijn robuust en stevig, maar
ook chic en eigentijds. Je kunt ze prima onder een pak dragen. Dat vinden wij
juist zo leuk aan de schoenen.”

Erkend

Het aanzuigende effect van de populaire 7straatjes, die nu
ook echt erkend zijn als bijzonder winkelgebied, werkt ook mee. Arend; “Kijk
naar Zafvino op het Eiland. Dat trekt als een magneet. En er komen steeds meer
leuke winkeltjes bij. Je blijft als klant in dit gebied, er is zoveel te zien.
Dat hebben we met zijn allen als ondernemers gedaan, en daar ben ik best trots
op.”

Carla en Arend geven het stokje door aan Marcel Linneweever
van 4dOptiek.