Gefascineerd door materialiteit, dat is Hilmer Thijs. Wie in
september bij de presentatie van The Economic Board was, kan erover meepraten.
Manshoge open kubussen in felle kleuren met imposante living statues begroetten
de bezoekers op deze ‘etalage van de regio’. WOW!
Op diezelfde avond kon je nog door naar Innovate in het Alliandergebouw,
waar Hilmer en zijn ploeg eveneens aan het werk waren geweest. Dat waren drukke
dagen, zegt hij met een knipoog. En eigenlijk is het vanaf de start 6 jaar
geleden non-stop druk geweest voor deze ArtEZ-alumnus die nog steeds dankbaar
terugkijkt op de steun van Bart Huydts die hem op dit pad heeft begeleid.
Eindeloos
Met vier mensen – en binnenkort meer – regisseert Hilmer de
projecten die hij aangeboden krijgt op een onnavolgbare wijze. Flow, Innovate,
Bridge to Liberation, Infocaster, uit de Mode, Buitenplaatsen, Canon van
Nederland, de rij is eindeloos. En de resultaten ook. Elk project is weer
anders en weer onverwachter.
Dementie
Maar er is meer, niet alleen spetterend, ook
maatschappijbewust. Voor de Dag van de Mantelzorg bijvoorbeeld ontwierp hij een
meterslange tafel waar de camera overheen zweefde zodat de kijker van de
commercial steeds een ander bordje zag, een andere setting, andere mensen, maar
ook steeds het terugkerende thema: dementie. Pakkend, raak, blijvend.
Handgemaakt
Hilmer maakt alles met de hand (vandaar de naam Studio
Hands), en experimenteert grenzeloos met materialen in combinaties die je niet
zou verwachten, maar die een effect opleveren waar je van achterover slaat. Bijvoorbeeld
felle kleuren die in een glazen bak met water gespoten worden, brengen zo
ongekende effecten teweeg voor een commercial – dat kun je niet zo mooi op een
computer ontwerpen.
Beleving
Termen als out of the box en the sky is the limit zijn niet
genoeg voor deze creatieve geest en zijn team. Je moet het eigenlijk ook niet
proberen te beschrijven, maar je moet het gewoon beleven wat ze produceren.
Want een beleving, dat is het. En dat is zelfs weer een te beperkte term voor
wat hij maakt 😉
Hilmer kreeg het stokje doorgegeven van Sjoerd Reijnen van Infocaster
en geeft het op zijn beurt weer door aan Herm-Jan Klein Velderman van
Allyourmedia webdesign.