Interview

Portret 31: Lidewij de Haas, Arcadis

Het leuke van deze stokje-doorgeven serie is dat je steeds
een ander, soms minder bekend, OKA-lid aan het woord kunt laten. Gerald
Strijbosch van Coöperatie VGZ verwees me zo naar Lidewij de Haas,
kantoordirecteur bij Arcadis Arnhem. #arnhemconnect #leefomgeving #toekomst
#lippenstift #wens

Voor Lidewij de Haas is verbinden het sleutelwoord. Als
partner van Arnhem Connect verbindt ze zich aan andere organisaties om Arnhem
sterker te maken. Als betrokken Arnhemse neemt ze het als bestuurslid van de
Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij op voor de belangen van
buurtbewoners, vooral in duurzame projecten en moderne zorgprojecten. Iets doen
voor je medemens zit deze van oorsprong milieudeskundige in het dna ingebakken.

Icoon

Dat brengt ons terug naar de roots van Arcadis: de
Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij, opgericht in Arnhem in 1888 (het
markante gebouw aan de Apeldoornseweg is nog steeds een icoon voor Arnhem) en
opgericht voor het ontginnen van heidegronden, het ontwikkelen van
landbouwgronden, het herbebossen van zandgronden en het verbeteren van
werkgelegenheid. Ook toen al was de achtergrond het verbeteren van de
leefomgeving.

Giro

Die 130 jaar kennis van een betere leefomgeving past Arcadis
overal in Nederland, maar ook in Arnhem, toe. En dat bestrijkt vele terreinen.
Lidewij: “Bij de Giro d’Italia in 2016 hebben we geholpen de stad bereikbaar te
houden voor toeristen en bezoekers en tegelijk een optimale route voor de deelnemers
en betrokkenen.”

Potentie

In het kader van Arnhem Open is Lidewij ook betrokken bij diverse
projecten in Arnhem waar de initiatieven van diverse individuele partijen aan
elkaar worden verbonden: woningcooperatie, zorginstelling, gemeente en
Alliander bijvoorbeeld, om samen meerwaarde te creëren.

Canon

In Arnhem heeft Arcadis
zich ook nauw verbonden met het Nederlands Openluchtmuseum. Arcadis draagt al
130 jaar bij aan de geschiedenis van Nederland. Het is de overtuiging van
Arcadis dat kennis van ons verleden een belangrijk element is in de vorming van
Nederland van morgen. Twee van de vensters van de Canon van Nederland (de
grachtengordel en de Beemster) zijn door Arcadis gesponsord: zij verwijzen met
ontwikkeling respectievelijk ruilverkaveling immers naar de oorsprong van het
bedrijf en bieden tevens inspiratie voor de toekomst.

Jeugd en toekomst

Arcadis levert een maatschappelijke bijdrage, ook in en om
Arnhem. Onder andere via de KNHM (www.knhm.nl),
via de weekendschool, via Artcadia (grootste jaarlijkse techniekwedstrijd voor
middelbare scholieren); en via de Toekomstacademie (waarbij statushouders in
twaalf vrijdagen door een Arcadis-docent en buddy worden gecoacht richting
werkervaringsplek).

Lippenstift

Een wens heeft Lidewij ook: om net als tien jaar geleden
weer krachten te bundelen, om net als toen samen met andere Arnhemse
ondernemers en bestuurders projecten te bedenken voor ‘lippenstift voor de
stad’. Daar waar Arnhem Open/Arnhem Connect nu mee start, samen met ondernemend
Arnhem  verder brengen. Daarbij hanteert
ze, in plaats van het veel gebruikte ‘de koek verdelen’ het adagium: ‘grow the pie’. Want alleen samen kun je
er meer van maken.

Het volgende portret is met Ton Bernts van Alliander